• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
ФКН
Контакты

Адрес: 109028, г. Москва,
Хитровский пер., д. 2/8, корп. 5 (метро «Китай-город», «Курская», «Чистые пруды»)

Почта: hsemedia@hse.ru

Руководство
Руководитель Кирия Илья Вадимович
Заместитель руководителя департамента Тихомирова Татьяна Борисовна
Заместитель руководителя департамента Магера Татьяна Сергеевна
Книга
Зачарованное место

Кирия И. В., Чумакова В. П., Новикова А. А. и др.

М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2021.

Глава в книге
Болезнь в картинках, графиках и картах: Как ситуация пандемии коронавируса влияет на развитие дата журналистики в российских регионах

Довбыш О. С.

В кн.: Когда «корона» тяжела: цифровые медиа в эпоху пандемии. М.: Издательские решения. Ридеро, 2021. С. 130-148.

Препринт
Digital self-tracking among Russian students: practices and discourses

Nim E.

Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2019. No. WP BRP 91/SOC/2019.

Открытые лекции Джона Хартли – заслуженного Профессора Медиаисследований и Культурологии университетов Кертина (Австралия) и Кардифф (Великобритания)

12+
Мероприятие завершено

15 и 22 мая с 9:30 до 12:30, в рамках программы «Критические медиаисследования»,  Джон Хартли – заслуженный Профессор Медиаисследований и Культурологии университетов Кертина (Австралия) и Кардифф (Великобритания) – даст две лекции, основанные на его последней книге (2021) «On the Digital Semiosphere: Culture, Media and Science for the Anthropocene». 

Присоединяйтесь – будем рады!


Session 1. Space. May 15, Saturday. 9:30-12:30

Ссылка на участие

Meeting ID: 824 3483 6231

Passcode: 602215

  • Lecture 1.1.  The Semiosphere: – Lotman’s systems theory of the cultural universe (as in On the Digital Semiopshere), and the importance of stories even in an era of “big data". In this part, we introduce contrasting concepts, e.g. text/context; lies/truth, science/fiction; narrative/drama; to set up a protocol for critical reading of media texts.
  • Lecture 1.2.  Where are “we”? – In a digital/global media environment, how are texts/readers organised into groups? How do “we” (and why should we) begin to think of ourselves as “one species; one planet” in a semiosphere marked by difference, competition and conflict? This topic is discussed both in On the Digital Semiosphere and in my newest book, Advanced Introduction to Creative Industries (Elgar, 2021).

Session 2. Time. May 22, Saturday, 9:30-12:30

Ссылка на участие

Meeting ID: 851 7892 1251

Passcode: 910540

  • Lecture 2.1.  Frequency: – All texts use media, but media technologies themselves have evolved over time: from speech/stone, via writing, printing, broadcasting, to the internet. And each medium has a “frequency”, from low-frequency stone to mid-frequency print and high-frequency electronics. In turn, specific media uses cluster at specific frequencies: religious/mythical texts = low; books/academic texts = mid; pop-culture/news = high. There’s a chapter of my book TV Truths (Wiley 2008) on this.
  • Lecture 2.2.  When are “we”? –  Monuments, ruins and statues as time-texts, extending the “we” community into the past (dead people are still “us”); and into symbol, fantasy, supernatural and ghosts (“Liberty” etc.). Photos as time-texts, especially then/now views. The extension of “we” into space (the future) – light/radio waves; space junk; Cixin Liu’s “Dark Forest theory”. Chapter 9, “Staged Conflict" of my book How We Use Stories and Why That Matters (2020) is on this.